Koulua, kavereita ja harrastuksia sopivassa suhteessa

9.6.2009

Antti Korgan kävi Haukiputaalla kertomassa nuorten uintiharjoittelusta.
Antti Korgan kävi Haukiputaalla kertomassa nuorten uintiharjoittelusta.

Oulun Lohien päävalmentaja Antti Korgan uintijaoston vieraana.

Oulun Lohien päävalmentaja Antti Korgan vieraili Haukiputaalla kertomassa IKM-ikäisten eli 13-16-vuotiaiden uintiharjoittelusta. Heitosta Hyvinkäällä heinäkuun alussa käytäviin kisoihin on osallistumassa neljä uimaria.

”Lasten harrastusten, koulun ja kavereiden pitää olla sopivassa suhteessa toisiinsa. Jos niitä on liikaa, käy niin kuin ilmapallolle, jota puhalletaan ja puhalletaan ja sitten se poksahtaa”, Antti Korgan vertasi.

Korganin ja Matti Kumpulaisen valmentamalla ryhmällä harjoituksia on seitsemän kertaa viikossa. ”Maanantai on lepopäivä. Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina on uintiharjoitukset. Perjantaina on kuntonyrkkeilyä. Lauantaina harjoitellaan liikuntasalissa uintitekniikkaa, tasapainoa ja tehdään kuntopiiriä, sen päälle on uintiharjoitus. Sunnuntaisin on aamulla uintiharjoitus ja illalla voimaharjoittelua”, Korgan esitteli.

Kaikki lähtee tavoitteista

Antti Korgan ja Matti Kumpulainen pitävät ryhmälleen paitsi yhteisiä myös henkilökohtaisia palavereja, joissa ovat läsnä uimari, vanhemmat ja valmentajat.

”Tavoitteiden pitää olla selvillä. Uimarin pitää tietää, miksi hän tulee harjoituksiin. Silloin on motivaatiota harjoitella”, Korgan puhuu ja toteaa, ettei asia ole aina niin selvä, kuin luulisi.

Kolme huippua

Lohissa IKM-uimareiden kausi on rakennettu kolmen huipun varaan. Syyskauden pääkilpailut ovat marraskuiset IKM-karsinnat kaikilla ja joulukuiset loppukilpailut heillä, ketkä sinne yltävät. Sen lisäksi kaikille asetetaan aikatavoitteet.

Kesäloman jälkeinen kausi, kuten kaksi muutakin, alkavat nopeus- ja tekniikkaharjoittelulla. ”Miksi loman jälkeen pitäisi heti aloittaa kestävyysharjoittelu? Harjoittelemme kestävyyttä sitten, kun tekniikka on kunnossa”, Korgan korostaa vuosikymmenien valmennuskokemuksellaan.

Kausi etenee neljän viikon sykleissä: kolme tehokasta viikkoa ja yksi palauttava. ”Olen huomannut, että kolmen viikon tehokkaan harjoittelun jälkeen tulee selvää kehitystä."

Testit tehdään palauttavalla viikolla mutta nekin vain aerobisella kynnyksellä. Testitulosten perusteella lasketaan syke myös anaerobiselle kynnykselle sekä maksimisyke. Testitulokset ovat apuna seuraavalla kolmella tehoviikolla, jolloin harjoitellaan testitulosten mukaisten kynnysten mukaan.

Harjoittelun painopiste muuttuu asteittain peruskuntotreenistä aerobiselle kynnykselle ja edelleen anaerobispainotteiseksi. Sprinteillä pidetään yllä nopeutta. Lajinomaisen voimaharjoittelun rooli korostuu myös kauden edetessä.

Ennen pääkilpailua on kolmen viikon kilpailuun valmistava jakso. ”Jos mahdollista, olisi hyvä viikkoa ennen pääkilpailua osallistua joihinkin kisoihin samalla ohjelmalla”, Korgan sanoo.

Sama sykli toistuu kolmesti vuodessa. Toisen jakson pääkilpailut ovat helmikuun lopussa ja kolmannen pitkän radan IKM-uinnit heinäkuun alussa.

Teksti ja kuva: Tinja Repo